Resumit de la presentacion de Joan-Claudi Forêt (Universitat de Montpelhièr 3 - Paul Valéry) al congrès de l'AIEO de 2014 :

Eroïsme problematic e antieroïsme - Robèrt Lafont e Joan Bodon

La Vida de Joan Larsinhac (1951) es lo primièr roman occitan « modèrne » per l'escritura e lo subjècte. A 28 ans, Robèrt Lafont, tornant sus la guèrra que s'acabèt sièis ans mai lèu, expausa pel biais d'un doble romanesc l'experiéncia que n'aguèt. Coma tot personatge de roman, Joan Larsinhac es e es pas son autor.

La Grava sul camin (1956) es lo primièr roman de Joan Bodon. Resulta d'un long trabalh d'escritura començat en meteis temps que lo roman de Lafont. Lo prefaci de Lafont a la reedicion de La Grava per las Éditions du Rouergue en 1988, aital coma la correspondéncia inedita de Bodon-Lafont (letras de Bodon conservadas al fons Lafont del CIRDOC) nos esclairan sus la genèsi del roman. Dins un doble romanesc, qu'es e es pas el, o qu'es el en pièger, lo romancièr Bodon raconta sa guèrra, viscuda dins lo patiment e la vergonha del STO.

L'experiéncia de la guèrra que ne testimònian aqueles dos romans sembla fondar l'escritura romanesca que los seguirà respectivament. De Larsinhac, lo resistent tuat, a Ventenac, lo resistent murtrièr eròi de La Fèsta, la Segonda Guèrra Mondiala trèva Robèrt Lafont, qu'intrèt pas dins la Resisténcia e faguèt pas jamai estat d'un tal engatjament. Mas tre la Liberacion, son escritura e sa vida s'investisson dins l'engatjament occitan. Se reprenèm la distincion que fa Bergson (Les deux sources de la morale et de la religion, 1932) entre una morala de l'obligacion naturala e de l'imperatiu categoric (vision racionalista de Kant e Rousseau) e una morala fondada sus la causida individuala de modèls, la sonada de l'eròi e la consciéncia d'una mission personala (vision romantica), es d'evidéncia la segonda « font » qu'inspirèt la vida e l'òbra de Robèrt Lafont, de La Fèsta a sos darrièrs romans, en particular L'eròi talhat. Mas l'eroïsme es totjorn percebut coma problematic e ambigú, en perilh de narcissisme, de vanitat, de ridicul. La derision acompanha totjorn l'eroïsme-egoïsme.

Joan Bodon serà incapable de s'identificar a quin modèl eroïc que siá, enclin al contrari a i veire impostura o opression. Tota son òbra serà una entrepresa de demistificacion de l'eroïsme e dels sistèmas de pensada, fins als dos darrièrs romans La Quimèra e Las Domaisèlas, ont los personatges masculins son sistematicament castrats o privats de lors atributs mascles, fins al transsexualisme.

Es un percors somari e parallèl que propausam de las doas òbras, segon la categoria de l'eroïsme, en partissent de l'experiéncia de guèrra.

Joan-Claudi Forêt


Extrach del 'Lo fiu de l'uòu' de Robèrt Lafont

Dins lo conte Lo fiu de l'uòu publicat en 2001 per Atlantica, Robèrt Lafont s'arrèsta dins sa narracion a Besièrs en 1209 del temps de la crosada e del grand masèl. Extrach.

Los mots de milhau

En 2015 sortissiá lo libre de Martine e Jacques Astor, Los mots de Millau.

Votacion del Parlament Europèu per melhorar la mobilitat electrica

Lògo recarga electrica

A la debuta del mes de julhet de 2023 lo Parlament Europèu votèt per l'adopcion de règlas novèlas per fin de far créisser lo nombre de las estacions que permeton de recargar los veïculs electrics. Las novèlas disposicions preveson tanben de ne facilitar l'usatge.

Joan-Claudi Sèrras : critica de 'La pluèja rossèla' de Julio Llamazares

La pluèja rossèla, Julio Llamazares

En 2008 sortissiá a cò de IEO Edicions la traduccion occitana del libre de Julio Llamazares La lluvia amarilla.

Sèrgi Viaule : critica del Libre 'Lo Mandarin'

Lo Mandarin

Al mes d'agost de 2020 sortiguèt en occitan traduch per Joaquim Blasco lo libre de José Maria Eça de Queiroz Lo Mandarin.